گیج فشار
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

پرشر گیج (گیج فشار) یکی از مهمترین ابزار دقیق است و برای اندازه گیری مقدار فشار سیالات در سیستم های لوله کشی استفاده می شود. گیج های فشار باید به یک فشار سنج دقیق مجهز باشند زیرا اگر فشار به طور ناگهانی زیاد شود، ممکن است مشکلات زیادی برای دستگاه ایجاد شود. اگر از دستگاه گیج فشار به درستی استفاده نشود، سیستم های هیدرولیک دچار مشکلاتی مانند نشتی و همچنین تغییرات ناشی از فشار می شوند. گیج فشار دارای یک حسگر و یک نشانگر است و در صورتی که تغییری در این دو به وجود آید، عددی حاصل می شود که تغییرات ناشی از فشار را نشان می دهد. دستگاه گیج فشار باید به طور دقیق به کار برده شود، در غیر این صورت سیستم های قدرت مایع قادر نیستند کار خود را به درستی انجام دهند و در نتیجه ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد گیج فشار به این صفحه بروید:

https://co-asa.com/pressure-gauge/

با استفاده صحیح از گیج های فشار، می توان نشتی های حاصل از فشار را به راحتی کنترل نمود. گیج فشارهای نقش مهمی در صنایع مختلف و همچنین پالایشگاه ها دارند و مانع از رخ دادن بسیاری از حوادث می شوند. با توجه به این که فشار نقش بسیار مهمی در واکنش های شیمیایی دارد و با تغییر آن بسیاری از واکنش های شیمیایی دچار تغییر می شود، استفاده از گیج فشار امری ضروری محسوب می شود.

گیج های فشار هیدرولیک با توجه به نوع استایلشان و همچنین موادی که از آن ساخته شده اند ، می توانند دامنه های فشار مختلف را تحمل کنند. با توجه به این موضوع، مواد به کار رفته در ساخت گیج های فشار و همچنین استایل آنها، نقش بسیار مهم و قابل توجهی در عملکرد دستگاه داشته ویکی از عوامل مهم برای انتخاب گیج فشار می باشد.

گیج دما

ترمومتر آنالوگ یا تمپرچر گیج یا گیج دما نوعی ابزار دقیق است و به نام های دیگری مثل ترموتر و دما سنج عقربه ایی و آنالوگ نیز شناخته می شود. در حقیقت گیج دما از مهمترین ابزارهایی است که با استفاده از آن می توان دمای محیط یا دمای یک جسم را خیلی دقیق اندازه گیری نمود. این ابزار قالب های متفاوتی داشته و قادر است  به روش های مختلف درجه حرارت را اندازه گیری کند.

نحوه عملکرد گیج های دما با توجه به مدل های مختلف آن متفاوت می باشد. در حقیقت کارکرد دما سنج جیوه ایی برای تشخیص تغییرات ناشی از حرارت، با نحوه کار کردن آن در دما سنج های لیزری و دیجیتالی متفاوت است. از ساده ترین مدل های گیج های دما، می توان به دما سنج های جیوه ایی و الکلی اشاره کرد. عملکرد این دو گیج شبیه به یکدیگر بوده و مبنای کار آنها به تغییر حجم ماده درون دما سنج بستگی دارد.

گیج دما از نظر کاربرد تفاوت هایی با ترانسمیتر دما دارد. ساده ترین نوع دماسنجی که در بازار موجود است، دماسنج هایی جیوه ایی هستند و معیار اندازه گیری آنها، تغییر حجم جیوه به خاطر گرما است.

گیج دمای آنالوگ که به عنوان ترمومتر آنالوگ یا دما سنج عقربه ایی نیز شناخته می شود، تا حد زیادی در پتروشیمی استفاده می شود زیرا گیج های دمای آنالوگ بر خلاف گیج های دمای دیجیتال، برای اندازه گیری دما از جریان الکتریسیته  استفاده نمی کنند. زیرا ممکن است جریان برق در شرکت های پتروشیمی، به انفجار منجر شود.

گیج دما کاربردهای متنوع و مختلفی دارد. یکی از متداول ترین کاربردهای گیج دما، استفاده از آن در پروژه های پزشکی برای اندازه گیری دمای بدن و تب می باشد. علاوه بر این گیج دما در پروژه های آزمایشگاهی برای اندازه گیری دمای محیط و همچنین دمای محل انجام واکنش نیز قابل استفاده است. گیج دما همچنین در لوازم و تجهیزات خانگی از جمله مایکروفر و تجهیزات آشپزی نیز به کار برده می شود.

فلو سوئیچ

فلو سوئیچ یا سوئیچ جریان نوعی ابزار دقیق است و بر جریان هوا، بخار و مایعات نظارت دارد. فلو سویچ می تواند  یک سیگنال را به دستگاهی دیگر مثل پمپ آب بفرستد و سپس از این جریان برای روشن و خاموش کردن پمپ استفاده کند. به طور کلی حرکت جسمی گاز، مایع و یا بخار در یک لوله جریان نامیده می شود و این جریان منجر به سوئیچ شدن می شود. فلو سویئچ در بیشتر اوقات برای نگهداری کردن از پمپ ها و خنک کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. فلو سوئیچ به یک زنگ هشدار مجهز است و در زمان هایی که جریان خیلی بالا یا خیلی پایین است، زنگ هشدار آن به صدا در می آید. در مواقعی که هیچ جریانی وجود ندارد، فلو سوئیچ می تواند یک جریان را متوقف نماید ولی زمانی که جریان وجود دارد، موتور دستگاه حرکت کرده و در صورت لزوم با زنگ هشدار اخطار می دهد. از پرکاربردترین انواع فلوسوییچ، فلوسوئیچ چیلر، تیغه ای و خطی است.

 فلو سوئیچ در موارد زیادی از جمله سیستم های گرمایش آب گرم، تهویه مطبوع، تجهیزات خنک کننده، سیستم های آتش سوزی و سیستم های کلرینگ استخر استفاده می شود. در حقیقت فلو سوئیچ ها به دو بخش سوئیچ جریان هوا و سوئیچ جریان مایع دسته بندی می شوند. فلو سوئیچ قادر است سیگنال های مختلف را با توجه به نیاز صنایع مختلف، به سایر دستگاه ها گزارش کند. به این ترتیب و از طریق این گزارش، آنها می توانند به موقع خاموش یا روشن شوند. به طور کلی می توان گفت فلو سوئیچ ها عملکرد بسیار خوبی داشته و همچنین مقاومت زیادی در برابر انواع خوردگی دارند. در هنگام خرید یک فلو سوئیچ باید مواردی مثل نوع و نحوه اتصال فلو سوئیچ، رنج آن و همچنین چگالی آن توجه کرد.





:: برچسب‌ها: گیج فشار ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: